zondag 28 maart 2010

Een 'gewoon' weekje

Hallo hallo!!

Zoals iedere week zal ik eventjes een verhaaltje typen over mijn leven hier.
Helaas heb ik deze week niet zoveel spannends te melden als vorige week, zou ook een beetje erg worden als het elke week zo gaat he. Maar het was natuurlijk weer heel leuk!!

Ik wil eerst eventjes een foto delen met het uitzicht vanuit ons kantoor wanneer het goed weer is!


Best wel een ruig uitzicht he? Al zeg ik het zelf ;)

Ik wil er wel eventjes iets over vertellen, als je niet geinteresseerd bent in de bouwkunst van Shanghai dan kan je dit verhaaltje gerust overslaan;).De skyline zoals jullie die hier zien is gebouwd van 1990 - heden. Voor 1990 was 'pudong' area nog helemaal niets. Het was alleen maar moeras en rijstvelden etc. Best indrukkend dus om te zien wat ze hebben neergezet in 20 jaar tijd.
De skyline wordt gedomineerd door de 3 grootste gebouwen, deze zijn van links naar rechts:
Shanghai World financial Centre (SWFC), 492 mtr. Finished: 2008. 
Jin Mao Tower 420,5 mtr. Finished 1998
Oriental Pearl TV tower 467,9 mtr. Finished 1994



De TV toren aan de rechterkant 'Oriental Pearl TV tower' is gebouwd in 1994 en was toen hoogste gebouw van Shanghai, daarnaast stond er nog helemaal niets. Hieronder het verschil in 16 jaar:
Pudong 1994:
Pudong 2010:

Momenteel wordt hard gewerkt aan de bouw van de 632 meter hoge Shanghai tower:

Deze komt precies tussen de Jin Mao tower en SWFC te staan. Als deze klaar is in 2014 zal het het 2e hoogste gebouw ter wereld zijn na de Burj Khalifa in Dubai (828 mtr) uiteraard.
Ben ontzettend benieuwd wanneer dat record overschreven wordt. Momenteel is de SWFC met zijn 492 mtr officieel het 3e hoogste gebouw ter wereld omdat de Taipei 101 toren in Taipei (Taiwan) het 2e hoogste is. Eigenlijk is dit niet eerlijk, de Taipei 101 heeft namelijk een antenne van 60 meter. Zonder antenne zou deze lager zijn en zou SWFC 2e in de lijst worden.






Verder worden hier natuurlijk nog veel en veel meer gebouwen neergezet. Altijd super gaaf om te zien!

Nu zal ik maar ophouden met dit kleine lesje bouwkunde in Shanghai. Dit geeft jullie een klein beeld van de chinese werkwijze. Volgens mijn collega's is deze werkwijze 'crazy' want het schijnt als een bouwkundig voorstel op tafel ligt dat binnen 1 jaar het gebouw gerealiseerd is.
Heel wat anders dan in New York, daar zijn ze na de aanslagen van 2001 nog steeds bezig met het opnieuw bouwen van het world trade centre, 9 jaar later.

---> hier kan je het verhaaltje verder lezen zonder bouwkunde


Deze week op mn stage aan het project in Changxing mogen werken. In dit plaatsje ligt een plattelandsgebiedje wat grenst aan het 4e grootse meer van China (Tai lake). Hier wil de regering een toeristische trekpleister van maken. Ik, Keke, Chris en Sarah hadden alle 4 een schets/tekening/plan gemaakt deze week voor dit gebied. Was wel heel leuk en leerzaam om te doen omdat ik nog nooit zoiets heb verzonnen. Ze vonden mn werk best goed. Mijn plan kwam op veel punten overeen met dat van Keke en daarom gaan we met onze 2 plannen verder voor het grote 'masterplan'.
hiervoor gaan we dus aanstaande dinsdag en woensdag weer naar dat gebied toe. Blijven we daar ook slapen. Om nog wat meer onderzoek te doen en research over het gebied.

Verder vrijdagavond met Freddie, Evie en Dan naar Mural Bar geweest voor een biertje te drinken. Freddie is een 21 jarige die hier stage loopt in de vastgoedbranche. Dus met heb wel leuk om over vastgoed en gebouwen te praten in Shanghai. Hij had ook een hoop foto's gemaakt van het stappen en die mailt ie nog dus kan ik een keer wat foto's laten zien over de kroegen hier.Evie en Dan zijn 2 amerikanen die hier zitten via hetzelfde bemiddelingsbureau als ik. Maar zij waren pas een paar dagen hier dus wel leuk om te horen hoe nieuw en impressive alles voor hun is. Ook gelijk wat tips gegeven over de kapper enzo haha en wat bleek nou. Had Freddie precies hetzelfde meegemaakt als ik. Alleen hij had dus wel die 400 betaald omdat de kapper de politie erbij wilde gaan halen en op de prijslijst toch echt vermeld stond dat een hoofdmassage zo duur was. Super grappig dus.

Nu is de formule 1 op TV, is alleen niet zo spectaculair met chinees commentaar maargoed...

Verder heb ik toch weer een verhaaltje weten te vertellen. Je hoort wel, deze week was niet zo spannend maar toch vliegt de tijd echt voorbij en ben ik alweer 8 weken in China.
Voel me echt op mn gemak tussen de Chinezen, ben er helemaal aan gewend en vind het ook heel leuk.

Deze week weer van alles te doen! Heb er gewoon zin in elke maandag en dat is heel fijn!

Over 2 weken naar Nick in Taiwan! Over 4 weken komt Lotte en gaan we ook nog een reisje maken naar Yangshuo, dan heb ik 1 mei weer een week vrij omdat het National Labor day is en gaan we uiteraard nog de Word Expo 2010 bezoeken!

Weer veel om naar uit te kijken dus!!

Jullie horen nog van me!

Zal kijken of ik die foto's kan posten als Freddie ze heeft doorgestuurd.

Nog wat spannends gebeurd wat ik moet weten in Rooi?

Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten