maandag 15 maart 2010

Suzhou?? Mislukt haha

Zoals de titel al doet voorspellen was mijn tripje naar Suzhou 'mislukt' dit weekend. Niet omdat ik er niet naartoe ben geweest of vanwege het weer o.i.d. maar om het volgende:


Ging zaterdagmorgen beetje te laat... Was uiteindelijk rond 10u half 11 op het station...

Onderweg nog langs het Hongkou Football stadium gekomen, daar nog rondgekeken want was toch wel mooi/indrukwekkend. -> HFS 'savonds (plaatje rechts als het goed is).

Toen was ik op het centraal station. Moest ik een kaartje kopen. Wat denk je MEGA druk en dan overdrijf ik niet want ik ben nogal wat gewend hier...Foto van Shanghai Central Station:


Ik zie dat het niet druk lijkt op de foto maar dat was het wel, geloof me. Ik wilde namenlijk een kaartje kopen en alles was uitverkocht tot de trein van 13:30 (het was pas 10:30). Ja een trein uitverkocht ja haha dat kennen wij niet in Nederland.Er zat dus niets anders op dan 3 uur in de stad te volbrengen. Aangezien het lekker weer was (zonnig, 18 graden) ging me dit goed af.

Wat rondgesjouwd op East Nanjing Road , (Peoples Square)...
Ff naar MC donalds en wat rondgekeken enzo en toen weer terug rond 13:00 naar het station...

Ik had ter goede voorbereiding op internet gekeken voor de treintijden en mogelijkheden. Ergens
in mijn hoofd kwam voor dat de trein niet stopt tussen Shanghai en Suzhou maar verder had ik er natuurlijk niet bij nagedacht.

Met de trein in China is niet te vergelijken met Nederland. Er zijn grote wachthallen waar mensen gewoon uren zitten te wachten op de trein, je koopt kaartjes op stoelnummer en rang dus je kunt niet zomaar ergens instappen net als bij ons. Hoewel dit allemaal wat ouderwets is zijn de treinen wel moderner en sneller:
Hij gaat volgensmij (zoals op internet staat) iets van 200 km/h en heet CRH (China Railway Highspeed).
Trein CRH op shanghai centraal station
Nou waarom vertel ik al dit gezever. In die paar uur in de stad had ik een paar boekjes gekocht die ik dus in de trein zat te lezen. Ondertussen had ik natuurlijk geen benul van tijd en bij de eerste de beste stop stonden er een hoop mensen op. Zonder na te denken liep ik dus ook maar de trein uit...

Je raadt het al... te vroeg uitgestapt hahaha... stond ik buiten in een of ander GAT in een sub-urb van Shanghai o.i.d. .... Nou ja iig het was er wel veel te modern voor de mensen die er rondliepen en op de splinternieuwe weg reden bijna geen auto's. ALLES was in het Chinees, echt niemand kon engels dus toen stond ik daar...
Gelukkig had ik zojuist een boekje mandarin-engels gekocht en mocht ik meteen mijn beste Chinees uitproberen haha. Na wat gebrabbel en gefrot kwam ik tot de conclusie dat er het komende uur geen treinen meer vertrokken naar Suzhou en dat ik er ongeveer 35 km vanaf was.

Nou het leek net peking express zonder camera en geluidsman haha. Dan maar met de taxi naar Suzhou. Na een paar keer op een andere toon ' Su-zhou zhong-xin '  gezegd te hebben kon die man wel begrijpen dat ik naar Suzhou centrum wilde. ... De hel kon weer beginnen... Zoals jullie weten mijd ik hier het liefste alles wat op de openbare weg rijdt en mijn wantrouwen in het Chinese verkeer was deze keer maar weer bevestigd.
Na een hel van een autorit zat de schrik er bij mij alweer goed in en wist de taxi-chauffeur de weg niet meer.
Toch maar verder gereden in dezelfde richting en we kwamen dan ergens achteraan in Suzhou kon ik begrijpen uit het 'pinyin' op de verkeersborden.

Onderweg kwamen we langs mega grote kantoorflats van onder andere Bosch. Het weer was ondertussen niet meer zo prettig, het was ondertussen al zo'n half 4 smiddags dus je begrijpt het al. Ik had het wel gehad zo ondertussen haha. Vond het wel grappig onderweg en ach ben ik toch een keer in Suzhou geweest.

Toen we dan eindelijk bij een soort van centrum kwamen, (of dat nou het centrum was zal ik nooit weten) stonden er 3 jongens op de weg. Dus ging die taxi chauff het vragen... Ondertussen had ik aan 1 van die jongens gevraagd of die engels kon en tot mijn grote opluchting sprak die nog goed engels ook. Ik wilde niet meer naar Suzhou, ik wilde terug naar Shanghai! Mijn stadje, waar ik wel de weg weet en met de metro kan. Dus die jongens achter in de taxi, wij naar het station van Suzhou! Hehe, eindelijk haha daar was ik dan. Was ik maar in de trein blijven zitten maargoed. Dus ik zal het niet langer maken dan het is.

Samenvatting van dit oh zo mooie verhaaltje:
1. Vertrek Shanghai - Suzhou 13:30
2. Verkeerd uitgestapt taxi richting Suzhou 14:15
3. Station Suzhou: 16:00
4. Terug naar huis Suzhou Shanghai 17:40
5. Weer thuis (op mn appartement) 19:30

Haha wat ben ik toch een sukkel al zeg ik het zelf. Maargoed, weer wat geleerd he!

In Shanghai is het toch allemaal wat gemakkelijker, ik hoef vrijwel nooit met de taxi (alleen snachts na het stappen). En met de 13 metro lijnen die ze hebben kun je vrijwel overal komen.

Nou ik ga er maar weer een eind aan brouwen. Stuur van de week nog wel een keer een update.


De ' inner ring road' die dwars door Shanghai loopt. 's avonds bij het Hongkou Footbal Stadium

1 opmerking:

  1. Hallo Sven,

    Sprak je moeder vandaag en die vertelde van je website. Ziet er goed uit, maar dat terzijde, hoe maak je het daar in het grote China.
    Vermaak je je een beetje? En hoe gaat het met de studie?
    Spreekt men een beetje Engels daar, of is het werken met handen en voeten om je verstaanbaar te maken?
    Is het bestaan een beetje eenzaam zo of zijn er nog meer studenten daar.
    Een hele hoop vragen maar kan me er geen voorstelling van geven hoe je daar contacten legt. Wanneer kom je weer deze kant op, ik vond het altijd wel leuk om wat met je te babbelen. Sven wat voor weer is het daar nu koud of warm?
    Ik vraag maar en vraag maar en daar zit jij natuurlijk niet op te wachten.
    Hier begint het gelukkig een beetje beter weer te worden de weerprofeten beloven temperaturen boven de 10 graden Celcius. Nou maar hopen dat het waar is.
    Nou Sven het ga je goed, en tot ziens.

    Groeten uit het groenste dorp van Europa Rooi.

    Jo van Weert

    BeantwoordenVerwijderen