zondag 7 maart 2010

Shanghai is HOT

Hallo hier weer een berichtje uit China!

Wow t weekend is alweer voorbij! T gaat allemaal zo enorm snel hier.
Ben alweer 5 weken hier! Dat betekend alweer een kwart en dat ging echt mega snel!
Even op verder lezen klikken om de rest van het verslag te lezen!




Even kijken, wat heb ik gedaan vanaf de vorige x schrijven. Het is inmiddels
waardeloos weer geworden hier! Echt mega rotweer, de hele dag regen. Het is niet koud, dat niet.
Vorig weekend daardoor weinig stappen ondernomen. Wel wezen stappen;) naar een kroeg waar je
iedere week voor 10 euro onbeperkt kunt drinken dus dat bevalt goed natuurlijk!

Het werken deze, en vorige week ging ook zo mega snel. De dagen vliegen letterlijk voorbij.
Ik heb mee mogen 'vergaderen' haha, dan deed Joyce (begeleidster) voor mij stukken naar het
engels vertalen omdat ze alleen maar chinees lullen natuurlijk. Daarnaast heb ik met
2 van mijn collega's aan en project gewerkt voor 11 woontorens voor een projectontwikkelaar
hier in Shanghai.

De werktijden zijn gewijzigd naar het volgende:
Administration team: 09:00 - 17:30
Design team: 09:30 - 18:00

Dus moet voortaan tot 18:00 blijven maar dat deed ik toch eigenlijk al zo ongeveer
dus dat is voor mij echt helemaal geen probleem. Ben elke dag weer blij als we middageten krijgen
want dat is zo lekker! Daar verheug ik me 's ochtends al op! Echt lekker chinees eten.

Vrijdagmiddag gingen we (Kaikai, Chris, ik en de baas) naar die projectontwikkelaar toe
om vast wat te laten zien (plattegronden van de torens en stedebouwkundig plan). Dat was echt
super grappig! Ik mocht voorin zitten langs de baas in zijn spiksplinternieuwe BMW! Echt een
mega vette wagen was dat!

Toen dwars door Shanghai kwamen we bij die projectontwikkelaar zijn kantoor aan haha, echt zo'n
maffiabaas jaren 60 kantoor met een zithoek met leren bankstel enzo. Dus daar mochten we plaatsnemen en
kregen we vieze thee. Niet dat ik de thee hier vies vind hoor maar die was wel smerig.

Toch gewoon opgedronken natuurlijk, mag het bedrijf geen slechte naam toebrengen haha.

Toen was het alweer weekend dus dat ging gaat gewoon heel snel. Vrijdag ben ik express niet gaan stappen
omdat ik dingen wil ondernemen hier en dat komt er elke keer niet van zo.
Wordt ik zaterdagmorgen met goede moed wakker regent het mega hard buiten... nou ja... Ik moest nog
naar het politiebureau omdat ik een nieuw visum heb (had eerst een toeristen en nou een werkvisum). En
je moet dat aangeven bij de politie om zeg maar een woonverklaring te krijgen dat hun weten waar jij
je bevindt en waar je mee bezig bent.

Dus toen heb ik even gewacht op de regen maar toch maar aangelopen. Meteen (na 2 minuten) bij de eerste
de beste chinese vertegenwoordiger op straat zo'n paraplu gekocht voor 1 euro. Dat zijn net wormen die
naar buiten komen als het regent;).

Bij het politiebureau was ik gelukkig de enige klant dus werd meteen geholpen maar ze waren niet zo blij en
ik moest heel veel zeuren en vooral net doen of ik er niets van snapte want ik had 1 papiertje niet bij wat
ze moesten zien en dan moest ik weer op en neer naar huis maar als je hier in China extra zeurt dan krijg
je bijna altijd wel je zin. Dus toen zei ze: 'wait a minute' en toen kon het uiteindelijk toch.

Daarna bij Wanda's plaza t winkelcentrum in gedoken omdat het zo regende. Ik was daar al 1 keer eerder
geweest maar blijkbaar had ik toen nogal wat over het hoofd gezien want het was vele malen groter dan de vorige x.
Afslag gemist ofso, daarover gesproken was ik inmiddels letterlijk verdwaald en al 2x langs hetzelfde gekomen
maar kon de uitgang niet vinden. Wordt een beetje moe van mezelf af en toe want ik heb al kilometers om gelopen hier
in Shanghai maar ach dan zie je ook eens wat he!
Zo ongeveer de uitgang gevraagd aan iemand en toen stond ik weer buiten in de regen, zag ik WAL-MART!
Yeaaah relaxt WAL-Mart, eindelijk wat westerse boodschappen doen maar helaas (natuurlijk) alles weer op zn
chinees alhoewel ze toch wel veel lekkere dingen verkochten. Daar maar wat boodschappen gedaan en op naar huis.

Thuis aangekomen (het was inmiddels gestopt met regenen) was die gebruikelijke zaterdagmiddag kriebel weer
naar boven komen drijven van het crossen. Ik mis het crossen veel meer dan ik had gedacht. Op internet geen
crossbaan kunnen vinden maar wat ik wel wist is dat er een kartbaan aanwezig is in Shanghai. Dus, ik moest
gewoon iets motorisch besturen en even hard gaan op mijn vrije zaterdagmiddag en dan leek karten een prima oplossing.
Het karten is een beeetje anders dan bij ons haha. Je kunt gewoon betalen en instappen. Geen helm geen pak, niets.

Het kostte 70 yuan per heat(8minuten) dus ongeveer 7 euro, is gelijk aan ons. Na 2 heats vond ik het wel duur
genoeg geweest en mn kont deed vort zeer van de rammelende karts. Je begrijpt wel dat het onderhoud nog op zich
laat wachten hier dus Huub, er is hier ook geld te verdienen in die business.

Op de terugweg was ik weer een keer verkeerd gelopen waar ik me maar niet meer aan stoor want het is toch niet anders.
Daar stonden ze trouwens dode hond te eten voor mijn gevoel (het zal wel niet). Het rookte in ieder geval ontzettend
en het stonk naar natte honden dus ik weet het ook niet, snap niet dat die mensen dat weg kunnen krijgen.

Vervolgens op people's square weer 10 x aangevallen of ik aub iets wilde kopen van een Chinees. NEE natuurlijk niet.
Daarna nog een broodje bij de Subway, naar huis en naar bed. Ik was kapot...

Vanmorgen op tijd opgestaan en wilde ik eerst naar Huangxing park, even kijken (dat is langs mijn huis) maar het
kostte 3 yuan entree en dat vond ik het niet waard dus doorgelopen naar de metro.

Ben naar het Shanghai Science and Techonolgy museum geweest vandaag. Ik had er wel wat van verwacht en aan de
buitenkant was het best een indrukwekkend gebouw maar binnen ben ik helaas teleurgesteld. Het was eigenlijk
een tentoonstelling van de hedendaagse wetenschap op het gebied van mens, mileu, aarde, robots etc. maar erg
eenvoudig en simpel weergegeven en uitgelegd dus heb niets vernieuwends kunnen ontdekken. Toch wel leuk
om even rond te lopen. Al is het alleen maar om naar het gebouw te kijken en hoe de constructie in elkaar zit.

Daarna besloten om toch maar een keer op een wolkenkrabber te gaan staan. Aangezien ik 15 euro voor het SWFC een
beetje duur vond kon ik met mn studentenkorting voor 6 euro bij de Yin Mao tower omhoog. Dus vandaag stond IK,
Sven van Genugten voor de 2e x in mijn leven op de Yin Mao Tower op 350 meter hoogte over de stad te kijken.
Mega vet!

Je kon ook een stukje zien van de bouwplaats van Shanghai Tower, dat wordt een nieuwe toren van 600 + meter dus
als die klaar is moet ik (helaas) weer terug naar Shanghai! Ook kon ik een groot gedeelte van de bouwplaats
van de Expo zien! Vooral het China pavillion is zeer indrukwekkend. Dat zou je eens moeten googlen.
Vanaf mijn werk kan ik ook de Yin mao tower zien dus dat zou andersom dan ook moeten kunnen en ja, ik kon helemaal
in de verte de wolkenkrabber waar ik werk herkennen. Dat is wel fijn want nou heb ik een beetje een beeld
waar ik woon en waar ik werk ten op zichte van het centrum enzo.

Er is hier zo veel te zien en te beleven, wolkenkrabbers worden hier a la minute opgeleverd. Zo ver als de horizon
rijkt kun je bouwkranen zien. 'It changes every year' zeggen die chinezen altijd als ik zeg dat het veel is veranderd
sinds 2007 ( de laatste x dat ik hier was ).

Over het bouwen hier, ik probeer heel vaak op de bouwplaats te kijken maar de chinezen weten dat toch heel goed
af te schermen... alsof ze hier iets te verbergen hebben... Bij mijn huis zijn ze ook iets aan het bouwen maar
daar zitten ze nog in de fundering en volgens mij nemen de chinezen een 'lasnaad' in de funderingswapening
letterlijk want ik zie ze echt heel erg veel lassen. Bij ons is dat nooit een goed teken maar hier blijkt
het allemaal te kunnen. Ook staan er bij elke bouwplaats enorm veel keten. Ik heb daar eens binnen gekeken
en dan zie je in 1 hokje 3 stapelbedden waar het personeel slaapt en volgens mij werken ze in ploegen en als
het moet gaan ze dag en nacht door. Zo werkt dat hier, ik heb al heel vaak gezien dat ze op zaterdagavond om 12 uur
nog met de kraan aan de gang waren en hier bij mij langs waren ze vanmorgen ook al flink aan het herrien.

Je hoort wel, genoeg kennis op te doen!!!

Ik blijf het ontzettend mooi en interessant vinden hoe dat alle hier gaat! Rijke directeuren kopen eten van
een tentje op straat. Je loopt over mooie granieten tegels en als je de hoek omslaat loop je door de krottenwijk.
Zoveel verschillende mensen en werelden en gebouwen door elkaar heen en ze lijken altijd allemaal lief voor elkaar.

Het was weer redelijk goed weer vandaag. Het valt me op dat er nu al steeds meer toeristen beginnen te komen. Ook
veel chinese toeristen. Ben vandaag 3x aangesproken door chinezen. 1x uit Hongkong, 1x uit Beijing en 1x uit Qingdao.
Is wel grappig. Dan vragen ze waar je vandaan komt en wat je doet en welcome to China enzo haha.

Verder kan ik nog heel erg veel meer vertellen maar ik zal wat bewaren voor de komende weken en als ik terug ben.

Oh nog even iets trouwens. Ben vandaag naar de kapper geweest! Midden in de duurste winkelstraat van Shanghai
(East nanjing road). Dus ik vroeg bij binnenkomst eerst wat een haircut ging kosten. 'Meneer het kost 68 om uw
haar te laten knippen'. Oke, dan is het goed (6,80 euro voor een haircut midden in Shanghai... Wie ben ik...).
Dus werd mn haar gewassen en moest ik eventjes wachten omdat de kappers nog bezig waren.
Ondertussen werd mij gevraagd of ik een hoofdmassage wou met een of andere olie... Maar een ieder die mij kent
weet dat ik een hekel heb aan massages dus ik zei volmondig NO. Maar het leek alsof ik het niet goed had begrepen want
hij ging de kapper erbij halen en die zei kom hier maar even zitten ( in de kapperstoel ) en toen vroeg die
dat nog een x... Nou ja... ik dacht boeie dus ik zei: 'Ok then'. En begon die kerel die zooi in mn haren te doen
en te masseren. Was best fijn en het rook ook nog lekker dus ach waarom ook niet. Toen werd mn haar geknipt
en dat was wel even spannend want ik was bang dat ie er een hoop vanaf zou knippen maar hij heeft mijn lange
haar niet beschadigd haha. Nou toen naar de kassa, had ik al een briefje van 100 gepakt moest ik ineens 448 afrekenen.
Jaaaa zei ik: 'whats that??'. Ja 380 voor de massage en 68 voor het knippen. Ja zei ik, ik vraag niet voor niets
wat het kost als ik hier binnenkom en ik heb nog nee tegen die massage gezegd dus nou moet je me hier niet
op gaan lichten... ik betaal 68. Nou en hij boos en begon die ammal op zn rekenmachine dat ik dan maar alleen de
massage hoefde te betalen. Ondertussen was ik dus echt super kwaad geworden en was mijn geluidssterkte flink in
decibellen omhoog gegaan waarop de hele zaak kon zien dat er iets niet klopte en als er iets is wat ik geleerd
heb is dat die chinezen veeeel liever stilletjes pijnlijden dan in het openbaar laten zien dat er iets is.
Dus ik zeg: ik zal 100 betalen en dan ga ik. Nee dat was niet goed en bla bla bla. Dus ik had ondertussen al mn jas en tas gepakt
en wou al naar de deur lopen en toen zei die 150 yuan. De eikel! Nou ik heb dat briefje van 100 neergegooit
en ben de deur uit gelopen. Daar kom ik nooit meer terug...

Conclusie, 10 euro betaald voor een hoofdmassage met olie, haren wassen en knippen en gel erin.
Nou dat lijkt me een redelijk bedrag ook al ben ik nog steeds opgelicht.

Nou dit was het weer zo ongeveer. Ik ben van plan (als het weer meezit) om misschien volgend weekend naar
Suzhou of Hangzhou te gaan. Suzhou is een oude chinese vestigingsstad op ongeveer 80 km afstand en Hangzhou is
een toeristisch natuurplaatsje op 176 km afstand. Allebei met de trein makkelijk te doen en kost ongeveer 5 tot 10 euro.

Bedankt weer voor het lezen!! Ik heb op mijn fotoalbum: svenvangenugten.hyves.nl/fotos nog een boel foto's toegevoegd.

De groeten!!

1 opmerking:

  1. heeeeeeeee svennoooo,

    mooi verhaal! geniet er maar lekker van. hier is ut nog steeds winter, dus van crossen komt niet zo veel van.

    groeten van de kale van hierlangs!
    en anskuh, jaapurd, bramborry, sjorske, lucca en bertjuh

    BeantwoordenVerwijderen