zondag 21 maart 2010

Weekje business trips

Zo heftig weekje achter de rug!!

Om maar even te beginnen met een bedankje voor de vele reacties!
Dat vind ik heel leuk altijd!
Ik zal eens even wat reacties terug geven:

@Rick: Heel veel Sjelly's hier;) enne helemaal niet zo mooi van je pols jongen!Laat de bomen in het vervolg staan haha.
@Joyce: Weer lekker thuis zus????
@Jo: Ik spreek waardeloos Chinees haha maar ik en de Chinezen blijken er toch elke keer weer uit te komen, het weer is goed!
@Erik: Nog geen jenever geproefd hier! Die houdt je te goed in het pumpke!
@Marleen: Succes 8 april!! Komt helemaal in orde;)

Ook opdat ik vaak de vraag krijg hoe het hier gaat: 'het gaat super!!'
Het is lekker weer hier! De zon schijnt de hele dag en vrijdag was het 30 graden C!
Lekker t-shirtjes weer dus! Ik woon in een van de mooiste en meest indrukwekkende
steden ter wereld en heb een leuke stage dus wat wil je nog meer!!!

Maandag 'another day at the office' niets spannends gebeurd dus.

Dinsdag met Keke, Frank (de baas) en Mr. Zhengfang (Het engineeringsbureau) en de projectontwikkelaar (groot grondbezitter) uit Australie naar een gebied geweest in Shanghai.



Dit gebied ligt boven Shanghai (hoort er nog wel bij) en is momenteel nog landbouwgebied. Dit gebied heeft de regering zoals gewoonlijk uitgekozen om er een nieuw stedelijk groen gebied van te maken. Het bestaat uit meerdere 'secties' die allemaal van grootgrondbezitters zijn. Deze konden de projectontwikkelaars kopen van de regering om er gebouwen op te zetten.
Deze Australier, die echt goed Chinees sprak had dus ook zo'n gebied daar (zo'n 10 vierkante km). (foto)


's ochtends wat foto's van het gebied gemaakt, echt allemaal zo ouderwets en onderontwikkeld op het platteland. Boertjes waarbij de geiten los door de tuin lopen en zo. Ja die beelden zijn bij iedereen wel bekend van de TV.
Het is me wel echt duidelijk dat China heel graag van deze onderontwikkelde gebieden af wil.

's middags de gebruikelijke lunch met de zakenlui haha. Aan de Chinese ronde tafel met de gebruikelijke drank en de nodige 'gambei' hahaha, hele andere manier van zakendoen hebben ze hier in China.
Niet voor ons (Keke, ik, assistent van Australier, de chauffeur en nog wat assistenten). Wij mochten aan een aparte tafel wat helemaal niet erg was aangezien ik toch niets volg van al dat chinees. Nu kon ik met de assistent van die australier wat praten en met Keke over het project.

Daarna nog wat presentaties over het gebied gehad, maquettes bekeken om een beeld te krijgen wat de bedoeling is. Het moet een 'groen' gebied worden met 20% gebouwen en 80% groenvoorzieningen zoals parkjes, water enzo. Dus weer woontorens van +150 meter in een wei van groen en bomen zoals die hier al honderden zijn gebouwd.

Nou, niet echt spannende verhalen maar wel leuk en interessant om overal mee naartoe gesleept te worden op je stage. Beter dan de hele dag achter de PC zitten op een stoel.

Woensdags samen met Joyce Qui (bedrijfsbegeleidster) naar Chongqing gevlogen. Chongqing is een van de 4 grootste steden van China en het belangrijkste handelspunt aan de Yangtze rivier. Omdat hier 2 rivieren bij elkaar komen. Ook door de bouw van de Tree Gorges Dam (grootste stuwdam ter wereld) is Chongqing heel erg ontwikkeld. Hele mooie stad midden tussen de bergen op ongeveer 3 uur vliegen van Shanghai.


Chongqing skyline (2 rivieren komen bij elkaar: Yangtze en Jialing river)

We vlogen first class heen, aangezien ik dat nog nooit had gedaan een hele belevenis hahaha. Daarna werden we door een gloedje nieuwe Mercedes S 350 opgehaald op het vliegveld en vervolgens kreeg ik ook nog mn eigen Suite in een of ander 5 sterrenhotel hahaha. Nou waar was dit allemaal goed voor dacht ik als boertje uit de hei!
Waarom gingen we nou naar Chongqing?? Nou, er was een canadees architectenbureau: CXT-architects Canada. Deze hadden een plan ontwikkeldvoor het eerste 'mountain-water-villa' park in Chongqing. Heel mooi allemaal om te zien. Hiervoor was de uiteindelijke vergadering met de regering en projectontwikkelaar voor de beslissing of het project door kon gaan of niet. Nou kon hun engelstalige spreker niet en hadden
ze WR-architects (waar ik werk) opgebeld of dat Joyce en Frank de vergadering niet bij konden komen zitten om het project wat meer kracht bij te zetten tegenover de regering en projectontwikkelaar. Aangezien Frank geen tijd had en Joyce zei dat ik goed engels kon mocht ik mee in plaats van Frank. Dus haha nou mocht ik in het engels het project uitleggen aan een tafel vol hoge pieten hahaha.

In het vliegtuig de speech voor zitten bereiden samen met Joyce. 's avonds met de client uit wezen eten. Chongqing Dish. Dat is speciaal Chongqing's eten. Je zit met zn allen aan een vierkante tafel en in de midden zit een bak in de tafel met kokend water waar allemaal specereien aan toe zijn gevoegd. Dan kwakken ze een hoop rommel in het water en omheen staan schaaltjes met vlees en vis enzo. Deze doe je in het water en dan is het principe eigenlijk hetzelfde als gourmetten alleen dan niet bakken maar koken.

Alles is heel erg pittig maar ik vind het wel lekker. Sommige dingen helaas wat minder... De nodige levende vissen verdwijnen in de bak en door het spetteren zat mn broek meteen vol met die troep haha. Ook bloederige levers en al wat slijmerig is gaat er in haha. En maar continu vragen of ik niet iets wil proberen. Nou waarom niet, dus heb ik alles geprobeerd en het smaakte niet slecht moet ik zeggen. Sommige dingen zal ik niet nog een keer opeten maar sommige dingen kunnen er wel mee door.

Na een lange avond doodmoe in de hotelkamer in het kingsize bed geslapen! Uiteraard ook nog even flink de tijd genomen om van de regendouche gebruik te maken aangezien het hier in mn appartement maar aanklooien is met douchen.

's avonds was me gevraagd door de client (Mr. Song) of ik graag 's ochtends hotelontbijt wilde of speciaal Chongqing's ontbijt. Nou ik was voor de 2e keer in mijn leven in Chongqing dus moest ik natuurlijk wel voor het speciale onbijtje gaan. Nou en dat was me toch lekker!!!!!

We hadden 'dumplings', dat zijn deegballetjes met iets erin, deze worden heeel veel gegeten in China, sommige zijn heel smerig en sommige heel lekker dus het ligt eraan welke je hebt. En we kregen speciale noodles soup, dus nie de 'bocht' die ik normaal hier in Shanghai eet maar dit was erg lekker. Hoe mooi, 's ochtends om 9 uur aan de voet van een berg buiten bij een local restaurantje ontbijten in Chongqing!

Ja je leest het goed: Soup en deegballetjes als ontbijt, de Chinezen eten werkelijk 3x per dag warm! En veel, je ziet ze de hele dag door eten en ze zijn zo slank allemaal! Ongelofelijk, daar ben ik wel jaloers op;) haha.

Nou daarna met het andere architectenbureau de plannen doorgesproken, wanneer ik aan de beurt was met spreken enzo en even nog wat extra's toegevoegd. Toen was het 's middags tijd om naar de vergadering te gaan. Was er wel een beetje zenuwachtig voor natuurlijk maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Ik moest het natuurlijk niet verpesten want dan breng ik mijn bedrijf tot schande en dat is een van de ergste dingen die je kan doen in China.

Ze begrepen het allemaal goed en er werden ook wat vragen gesteld. Ondertussen deed ik het Engelstalige en Mr. Song alles in het Chinees. Na 2 uur vergaderen zat het er weer op en was ik kapot. Het was ondertussen alweer half 5 en we moesten nog terug naar het hotel, spullen ophalen en naar het vliegveld toe. Na de nodige bedankjes werden we weer me de S klasse terug naar het vliegveld gebracht. Mooi om te zien was dat ze in Chongqing ook al weer een nieuw vliegveld aan het bouwen waren. Het gedeelte waarvan wij vlogen was al klaar.

We vlogen om 19:30 weer terug naar Shanghai. Na een rommelige vlucht, een vliegtuigmaaltijd en een matige taxi rit later stond ik weer voor mn huisje! Altijd fijn om weer thuis te komen. Ik was doodmoe!

Na deze geweldige mooie indrukwekkende maar vermoeide tocht lag ik dan eindelijk in bed. Ik had woensdags voor we gingen al afgesproken dat ik vrijdags met Sarah (bazin), Chris en andere Keke naar Changxing zou gaan. We zouden dan om 06:30 vertrekken vanuit het bedrijf. Deze afspraak stond nog dus
na mijn vermoeiende tochtje naar Chongqing moest ik de volgende dag alweer om 05:30 uur op.

Om 06:00 zat ik met mn ontbijtje (boterhammen met pasta) in de nog lekker rustige metro! Het was al lekker zonnig en warm buiten en voor de eerste keer sinds 7 weken was het rustig op straat!

Changxing is een dorpje in de buurt van de Yangtze delta en ligt in het 150 km brede gebied rondom Shanghai dat als 'economische zone' kan worden bestempeld.
Het is bekend omdat er 1000 jaar geleden de eerste groene thee plantage werd gebouwd. Het is een heel groen dorpje met veel mooie natuur en het is er erg kalm, rustig, schoon, relaxt en mooi.

Wat gebeurd er nou: je raadt het al haha. Zoals gewoonlijk wil de gemeente van Changxing zichzelf ontplooien tot een economisch welvarend gebied en de beroemdheden zoals het platteland en de thee plantages gaan uitbuiten als toeristische trekpleister. Ze hebben hiervoor een gebied rondom een groot meer
gekozen om resorts, hotels en winkelcentra op te bouwen en daarmee Changxing als toeristisch gebied te ontpoppen. 'Taihu lake tourist resort development zone'

Wij en nog een ander architectenbureau (New dimension, Shanghai) waren uitgenodigd om de hiervoor een plan uit te werken. Weer kregen we de nodige presentaties te zien en daarna weer lunch met alle zakenlui (altijd lekker haha) en 's middags gingen we het gebied bekijken, foto's maken enzo.

We kregen ook een boottocht over het meer van een paar uur. Dit was echt heeeel erg mooi. Het was buiten 30 graden C en zaten lekker in ons t-shirtje op het water te 'werken' hahaha. We kwamen bij de echte boertjes die helemaal niets hebben dan een hutje en wat landbouwgrond. Ook kwamen we door
een klein vissersdorpje waar ze alles met betonnen bootjes deden.

Na een fijne dag reden we met Chris zn auto terug naar Shanghai. Altijd fijn om dan weer Shanghai op de verkeersborden te zien. Het voelt dan echt als thuis. Nadat we bij de rand van de stad kwamen stonden we natuurlijk alweer een uur in de file. Dus besloten we (Sarah ik en Keke) om met de metro verder te gaan. Omdat het al na 6 uur was gingen we natuurlijk niet meer naar kantoor. Ik wilde even wat eten halen op peoples square en nog wat rondkijken omdat het nog zo'n lekker weer was. Dus namen we afscheid en nam ieder zn eigen metro.

Wat een week hahaha. Veel mensen ontmoet, vergaderd, gepraat in Chinees en engels. Veel geleerd over de ontwikkeling van China!!

Gisteren ben ik nog naar de Shanghai Urban Planning Exhibition hall geweest. Dit gebouw staat op Peoples square en geeft een goed beeld van alle plannen en ontwikkelingen sinds het begin van de echte ontwikkeling van Shanghai. Ook is er een hele verdieping over de EXPO 2010 waar ik een mega waardeloze poster zag van 'Holland pavillion'. Hiermee moet Nederland zich dan tegenover de buitenwereld promoten. Daar kan ik me echt zo aan ergeren!
Het kost miljoenen om daar zo'n gebouw neer te zetten (4000m2 doet nederland) en dan kunnen ze niet eens een mooie 3D tekening met uitleg laten maken over 'happy street' zoals het gebouw heet.
Happy street tekening:


In de Exhibition hall zag ik de grootste en vetste maquette die ik ooit had gezien WOW! Ze hebben werkelijk een mega groot deel van de stad op schaal nagebouwd wat over 1 hele verdieping strijkt. Echt gaaf om te zien was dit! Wat is die stad ver ontwikkeld en groot.









Uren kan ik rondkijken in zo'n hal en dat heb ik natuurlijk ook gedaan.





 
Al met al een leuke week gehad! Het ging weer veelste snel met zoveel indrukken. Naar 3 gebieden geweest, naar Chongqing gevlogen, een speech gehouden.

Dan ben je blij als 's avonds ff kan zitten op de bank in je appartementje!

Het was weer een heel verhaal!

Ja ik heb echt een super leuke stage! Het is de hele tijd afwisselend, de mensen zijn heel erg aardig en proberen je overal bij te betrekken en verder is het gewoon heel gezellig en heb nog geen 1 keer gehad dat ik er tegenop zag om te gaan werken. Heel anders dan bij mn vorige stage!

Nou zijn er plannen om onze Nick te bezoeken in Taiwan.
Dit zal dan waarschijnlijk het weekend van 10 april worden!
Ook komt Lotte dan al bijna (23 april) en gaan we samen naar Yangshuo (dorpje in het karstgebergte).

Dus genoeg te zien/doen/ontdekken/leren!!

Meer foto's uiteraard op hyves: Foto's maart

Groetjes!!!

1 opmerking:

  1. Dag Sven!

    Ik lees nu (wegens eigen drukte) pas je volledige blog. Heel verhaal, maar zeker mooi! Wie had gedacht dat wij, als omwoners van de zijtaartse/everse bossen nog ooit zo deze aarbol rond zouden doen!

    Hier gaat de tijd in ieder geval super snel, zoals bij jou zo te lezen ook het geval is. Je komt zeker niet ffies naar het DupkesFeest ;) ?

    Veel plezier daar, en laat nog wat weten!

    Groeten Tonnie (@Dubai)

    BeantwoordenVerwijderen