donderdag 6 mei 2010

Lotte in Shanghai!!!

Hallo hallo!

Jullie zullen wel gedacht hebben, waar blijft ie met zn verhalen?
Afgelopen 2 weken is Lotte mij komen bezoeken hier in het paradijs vandaar dat ik even niets van me liet horen. Omdat ik heel veel te vertellen heb ga ik er even meerdere verhaaltjes van maken anders wordt het zo lang en saai en onleesbaar.
Ik heb 2 verschillende foto albums gemaakt uit de 888 foto's die we in deze 2 weken hebben gemaakt. De ene is van onze reis naar Yangshuo in het karstgebergte (jeweetwel van peking express) en de ander is van de rest hier in Shanghai.

Op vrijdag 23 april begon het dan, om 11 uur 's ochtends zou ze landen op Pudong International Airport. Vol zenuwen stond ik dan te wachten en uiteindelijk om 11:45 kwam ze dan gelukkig uit de 'arrivals' deur gelopen! 12 lange weken had ik hierop gewacht en de vonken spatte er dan ook vanaf ;).

's avonds zijn we naar de '10 euro onbeperkt drinken bar' genaamd Mural's gegaan voor een biertje maar vantevoren nog eventjes naar de wolkenkrabbers in Pudong en langs het water aan Huangpu river omdat het daar zo mooi is met al die lichtjes. En JA Lotte was ook opslag verliefd op Shanghai!! Wat een 'lucky bastard' ben ik toch!

Met het weer hadden we ook veel geluk, continu tussen 25 en 35 graden en toen we naar Yangshuo gingen op maandag begon het in Shanghai te regenen en was het in Yangshuo tussen de 25 en 35 graden en dat was ook weer het geval toen we terug naar Shanghai gingen dus we zijn mooi tussen de regenbuien door gereisd.

We bezochten de eerste paar dagen gewoon zo veel mogelijk wat er te zien valt in Shanghai, zo zijn we de eerste dag naar People's square gegaan zodat Lotte met eigen ogen de grappige Chinese dating manieren kon zien (foto). Ook zijn we helemaal bovenin het Shanghai World Financial centre geweest op 472 meter, je kon daar 'skywalken', je loopt dan op 472 meter over glas en kan je naar beneden kijken. Ook hebben we maar even een biertje gepakt omdat we er toch waren en we nog nooit zo hoog bier gedronken hadden.
Voor Lotte was het de eerste keer in China en ze vond het dan ook een super ervaring, toch valt Shanghai niet echt te vergelijken met het authentieke China net als op het platteland, daar meer over in het verslag over Yangshuo. Om Lotte maar meteen een image te geven van de stad nam ik haar als eerste mee naar het 'Shanghai Urban Planning Exhibition Center'. Daar hebben ze die maquette (zie foto) van een super groot deel van de stad zodat je meteen een goed beeld krijgt hoe de stad in elkaar zit enzo. Daarna lekker door de winkelstraat op East Nanjing Road gelopen en over de Bund langs Huangpu River. 's avonds was het lopend buffet op 265 meter hoogte in de Oriental Pearl TV tower uiteraard ook echt goddelijk! Foto is van bovenin de Oriental Pearl TV tower met uitzicht over Huangpu river.

We bezochten het toeristische 'Xintiandi', dat bekend hoort te zijn om de zogenaamde 'shikumen' huisjes. Dat zijn oude huizen waar rijke chinezen vroeger in woonden waar je zeg maar 1 gang als ingang had aan de straat en waarbij de rest dan (een paar huizen) als beschermd achter de muur zat. Tegenwoordig is Xintiandi meer bekend omdat allerlei organisaties daar bussen vol met toeristen heen sturen en nu zitten er dus veel cafe's en restaurants en kosten de souvenirs 3x zoveel als in de stad. Uiteraard doen wij ook gewoon met de kudde mee vandaar dat we dit ook gezien moesten hebben.

's avonds eindigden we uiteraard weer op ons gebruikelijke terras op East Nanjing Road. Daar zagen we echt iets heel grappigs, ik had het ook nog nooit gezien hier. Het waren een paar politieagenten op de fiets en achterop de fiets hadden ze een koffertje en een zwaailamp. En hoe hun fietsten was echt zoo grappig om te zien haha! ---> foto --->

En toen was het alweer maandag en tijd om de reis naar Yangshuo te starten! We trakteerden onszelf op uitslapen en dat kwam goed uit want het was een saaie regenachtige dag. Maargoed dat we vertrokken, na een laatste koffie bij Starbucks gingen we dan maar weer naar Pudong International Airport (wat erg). We reisden zonder koffers met alleen een rugzak en dat is zo relax zonder dat gesjouw. Weer met de metro naar people's square, overstappen, metro naar longyang road en weer met de MAGLEV, inchecken, door security, instappen en vliegen maar....