donderdag 6 mei 2010

Terug in Shanghai

Na een kortere vlucht van 2 uur landden we weer op Pudong International Airport hier in Shanghai. Het was ongeveer 12 uur 'snachts en nog moesten we bij het vliegveld in de rij staan voor een taxi. Serieus, Chinezen maken overal rijen voor. Rijen voor de kassa, voor taxi's en zelfs nog een extra rij voor een wc hokje. Waar wij 1 rij maken en welk hokje het eerst open gaat daar mag de volgende gaan zij zelfs nog extra rijen per hokje maken.

In de paar dagen die nog overbleven hebben we nog een paar dingen gedaan. Zo zijn we naar de Yu Yuan gardens geweest. We zijn naar Shanghai Zoo gegaan, hebben Wanda Plaza bezocht, zijn wezen winkelen en zijn naar mijn stage bedrijf geweest.

De yu yuan gardens zijn traditionele chinese tuinen (ook helemaal op en top toeristisch) en liggen echt midden in de stad dus tussen de flats. Ik vind het wel mooi maar Lotte vond er niet zoveel aan. Het was er vooral ontiegelijk druk.

We wilden eigenlijk met de veerboot naar de overkant van de rivier maar omdat het 1 mei (laborday in China = nationale feestdag) was kon dat dus niet. We liepen weer over de Bund en zijn daarna nog even naar het terras op East Nanjing Road (winkelstraat) gegaan. Het zag er werkelijk zwart van de mensen, zo druk had ik het nog nooit gezien!(zie foto hieronder)
De dag erop vertrokken we op tijd richting de dierentuin Shanghai Zoo omdat Lotte graag een keer een echte reuzepanda wilde zien. De dierentuin ligt heel ver van mijn huis vandaan dus we een hele tijd, 2 metro's en een taxi verder waren we er dan eindelijk. Het was zaterdag in de vakantie dus je raadt het al (echt slim van ons) het was mega druk! Gezellig met zn allen stapvoets door de dierentuin hahaha.

Ik liet Lotte nog octopus op een stokje proberen, dat had ik bij Nick in Taiwan ook gehad en is heel erg lekker! Na de gebruikelijke apen, zebra's, giraffen, olifanten, vissen, lama's, tijgers, leeuwen, vogels en neushoorns hadden we ook leuk bij de panda's staan kijken. Er leven nog maar heel weinig panda's op de wereld en is daarom nr1 bedreigde diersoort.

De volgende dag nam ik Lotte mee naar Wanda Plaza, dat zijn een paar mega grote winkelcentra hier een paar straten verder. We zochten kaartjes voor de Expo maar dat lukte niet en we winkelden wat. Lotte vond het vooral: 'groot ' geloof ik.

Ik had kaartjes voor de Expo besteld via de telefoon en gezegd dat we die nog dezelfde dag op zouden komen halen. Deze moesten we echter bij de 'grand gateway' ophalen dus ik dacht gewoon bij de ingang van het park. Het was al laat en we zochten dat niet meer dus dachten wij, doen we dat morgen gewoon heel vroeg.

De volgende ochtend stonden wij dus al optijd voor de deur van de Expo ingang en werd ons doodleuk medegedeeld dat er die dag geen kaartjes werden verkocht. De informatie over de Expo en hoe je aan kaartjes etc. kan komen is ontzettend slecht voor buitenlanders. Buiten bij het park stonden natuurlijk alweer de nodige Chinese onderhandelaartjes die wel een kaartje voor 'vandaag' konden verkopen. Deze waren dan 5 euro duurder. Omdat wij niet echt wisten of we nog wel kaartjes voor de volgende dag konden krijgen en hier ook geen tijd aan wilde verspillen besloten we maar om dan meteen naar de Expo te gaan.


Het was helemaal uitverkocht zeiden ze overal maar wij vonden het akelig rustig. Ook het beruchte China Pavilion (foto onder) was een wazig verhaal. 's ochtends stond er een dikke rij voor de deur. Je kan dit nl. alleen bezoeken via een zogenaamde reservering en die kaartjes delen ze elke ochtend uit aan de eerste bezoekers. Dit is natuurlijk gruwelijk krom want toen wij naar China Pavilion wilden 'savonds om 7 uur nog kon dat niet meer omdat wij niet zo'n kaartje hadden terwijl er helemaal nix te doen was. 's ochtends staat er een dikke rij en dan kan er de rest van de dag niemand meer in, wazig dus.


Ons eigen pavilion was ook heel leuk en ik moet zeggen dat ik best trots ben op wat wij daar hebben neergezet, het mag er zeker wezen!! Het viel me op dat het bij Nederland veel drukker was dan bij andere landen eromheen (op UK en USA na dan) en de Chinezen leken de kroketten, poffertjes en stroopwafels wel lekker te vinden. Ook ik wilde natuurlijk graag een kroketje ;) en Lotte wilde wel een versgemaakte stroopwafel uitproberen.

Als laatste van alles zijn we nog eventjes naar mijn stage geweest zodat Lotte nu een indruk heeft van waar ik al die tijd al op kantoor zit en hoe het werkt en de mensen etc.

Het waren 2 geweldige weken die onvergetelijk zullen blijven voor mij!!!!!!!!!!!
Nu zit Lotte alweer terug in het vliegtuig naar huis en mag ik weer eventjes treuren... Nog maar 8 weken en dan zit het avontuur er al weer op. Ik ga me dus de komende tijd flink op mn stage storten en alles wat daarmee te maken heeft en mn verslag in elkaar knallen. De grote reisavonturen zullen hierna dus wel een beetje afgelopen zijn voor mij, of het moet natuurlijk zijn dat ik nog een keer op zakenreis mag.

Jullie horen binnenkort meer en bekijk de foto's rechts in het menu'tje !!!!!

Lotte super bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het was echt geweldig!!!

Ohja, reacties, vragen, opmerkingen etc. zijn heeeel erg welkom ;)

1 opmerking: