donderdag 6 mei 2010

Yangshuo

Na een 2,5 uur durende vlucht landden we op Guilin Airport. We hadden een leuk hostel geboekt midden in de stad voor 1 nachtje omdat we de volgende ochtend met de boot over de Li-rivier naar Yangshuo zouden gaan.

Guilin is een kleine stad (600 000 inwoners) midden in het karstgebergte en wordt door vele Chinezen als het mooiste plekje van China genoemd (met Yangshuo als hoogtepunt). Het hostel waar we sliepen lag midden in het centrum en is echt een aanrader. Alleen stond mijn naam eerst niet bij hun geboekt terwijl ik wel een bevestigingsmailtje had van hun maar dat kon uiteindelijk toch worden opgelost.

Yangshuo (foto) is een heel klein dorpje echt midden tussen de bergen dat toeristisch maar ook traditioneel is en dat maakt het juist zo super daar! Voor mij, na al die reizen is het 1 van de mooiste plekjes op de wereld en daarom wilde ik er zo graag nog een keertje naar toe.

Na 's avonds de nachtmarkt van Guilin te hebben bezocht  en zoals gewoonlijk heerlijk Chinees eten te hebben gehad en nog een biertje in het hostel (Ga met muis over de foto)

gingen de ogen op tijd dicht want ze kwamen ons de volgende ochtend om 8 uur alweer halen voor die boottocht. De boottocht duurde ruim 3 uur en we kwamen langs super mooie bergen en wilde dieren en huisjes. Ik kan het misschien niet zo mooi beschrijven maar de foto's zeggen denk ik genoeg!

Een paar pics van de boottocht:

Op het Chinese bankbiljet van 20 yuan staat een foto van de Li-rivier bij Yangshuo. Wij kwamen met de boot langs de locatie waar die foto is genomen. Links het bankbiljet, rechts mijn foto. Het klopt natuurlijk niet helemaal maar je kan wel de 2 bergjes links herkennen.

We sliepen in een echt super mooi hostel midden in het centrum aan een klein beekje. Het heet Rosewood Inn en we hadden een 2 persoonsbed, douche, bad en wc en een balkon aan het water voor € 28,- per nacht met zn tweeen! Echt relax dus!!

Na 's middags door het dorpje te hebben gesjouwd langs bergen souvenirs waren de benen moe en konden we een leuk cafe'tje uitzoeken voor een welverdiend koud biertje! En of dat biertje smaakt! Je zit aan de voet van een berg, in het karstgebergte, stralende zon op je gezicht in een super mooi dorpje! Ook het eten was er geweldig en de wereldberoemde 'Yangshuo style fried rice' kon bij ons niet achterblijven.

De volgende dag besloten we ipv. een fiets maar een electrische scooter te huren aangezien onze benen nog jong zijn en wij er zuinig mee om moeten gaan. Ook kun je op 1 dag wat meer zien met een scooter. We gingen als eerste naar de 'Moon Hill'. Dat is een bergje die als een halve maan is gevormd. Je kunt daar met trappen omhoog lopen en dan het laatste stukje moet je klimmen over rotsen enz. Dat was echt heel erg leuk. 2 vrouwtjes van de plaatselijke bevolking liepen helemaal met ons me naar boven zodat ze ons boven een flesje water konden verkopen. Voor hen een kapitaal en voor ons maar een beetje duur (2 euro voor een flesje water). Ze vertelden ons dat ze 4 dagen op het platteland werkten en 1 dag bij de Moon Hill en dat ze zo steeds omwisselden onderling. Het uitzicht was echt super!

Het rechtsonderste plaatje is de Moon Hill en daar waren we helemaal bovenop geklommen.

Daarna gingen we weer verder op onze leipe electrische scooter! We reden verder naar een ander dorpje wat dus totaal niet toeristisch was. Ze hadden nog niet vaak toeristen gezien volgens ons want iedereen op de plaatselijke markt staarde naar Lotte (waarschijnlijk vanwege haar blonde haren, of anders vanwege haar natuurlijke schoonheid). We kochten lekkere dumplings (soort meelballetjes met vlees of groenten erin) en liepen een beetje over de markt. Wat zien die groenten er allemaal schoon en vers uit merkten we op.

Ook maakten we nog kennis met de middeleeuwse manier van de tandarts. Op de markt zat namenlijk een vrouwtje en een man bij mensen in de tanden te ploegen (zie foto). De lunch besloten we hier ook maar te nemen en we deden net of we Chinezen waren en schoven aan een klein plaatselijk eettentje waar de lokale schoolkinderen toevallig ook al aan de noodles zaten. Het was super!

De terugrit naar Yangshuo mocht Lotte het stuur overnemen. Het ging makkelijk en ze reed zo hard dat we mooi aan het eind van de middag weer terug waren in Yangshuo. Onderweg kwamen we van alles tegen. Er blijft ons voor altijd een grappig mannetje bij die op zijn fiets wilde stappen maar daarbij per ongeluk zijn kip (in een kooitje) over straat gooide. Helaas hebben wij daar geen beeldmateriaal van.

Nog wat plaatjes van wat we zoal onderweg tegenkwamen:

Na het inleveren van de scooter zijn we uiteraard weer heerlijk uit eten gegaan en nog een kroegje opgezocht. Daar hadden ze leuke live muziek. (foto: een straatje in Yangshuo 'savonds)

De volgende dag was het weer wat slechter geworden, ook waren we verslapen waardoor we niet heel veel meer konden doen die dag. Ons hostel kon voor een taxi regelen die ons naar Guilin bracht aangezien dat 80 km uit elkaar ligt. Dan zou de taxi daar 2 uur op ons wachten zodat wij nog wat konden bekijken in Guilin en ons daarna naar het vliegveld brengen. We gingen naar de beroemde 'elephant trunk hill'. Dat is een rots die eruit ziet als een olifant. Je kon het al zien vanaf de straat maar om er dichtbij te komen moest je 40 yuan entree betalen. Dat vonden wij niet de moeite waard. Verder nog wat door het centrum van Guilin gesjokt en toen zat het er al weer op.

Het was echt een super reisje! Ik wil er echt nog vaker naar terug en als iemand ooit naar China op reis gaat dan mag je dit absoluut niet missen! De combinatie van de mooie natuur, de boertjes op het rijstveld, de ouderwetse dorpjes en het lekkere Chinese eten, dat is gewoon geweldig!!

Yangshuo is echt een paradijsje!